Hoe het anders kan

Hoe het anders kan

Hoe sterker je emotie, hoe meer je overtuigd bent van je gelijk. Ooooo, die collega die altijd wat te klagen heeft, en oooooo, die kort-door-de-bocht-besluiten van je manager! Als iets maar vaak genoeg is gebeurd … en je daar het nodige bij voelde maar dit niet uitte … kan het aardig oplopen met die emoties. Dan zit de situatie muurvast en is er geen ruimte meer voor verandering.

De kurk van de fles

Haal dan de druk van de ketel en blaas stoom af. Trek de kurk van de fles. De lucht moet eruit. Zoek hiervoor een plek of manier die bij jou past en niemand kwaad doet :-). Doe je loopschoenen aan, ren de hei op en loop het eruit. Stort je hart uit bij je vrienden en raak de bal goed tijdens het squashen. Draai het volume van de autoradio harder en zing uit volle borst mee met dat nummer dat eigenlijk alles zegt (zo dat ze in de voorbijrijdende auto vrolijk naar je gaan zwaaien!). Laat je lekker gaan, geen mitsen en maren, je voelt wat je voelt. Het helpt om daar eens heel bewust bij stil te staan en te ervaren wat het met je doet, het te voelen in je hele lijf. Opgelucht? Zucht.

Het anders bekijken

Pas als de lucht voldoende is geklaard, is er ruimte om de situatie niet alleen zwart-wit te bekijken, maar ook in grijstinten. Je weet ook wel dat de ander niet puur fout is en jij niets dan goed. Elk gedrag komt vanuit een positieve intentie. Dat heeft misschien vervelende gevolgen voor jou, maar het is niet bedoeld om jou te kwetsen. De ander wil er gewoon iets positiefs mee bereiken voor hemzelf. De kans is groot dat hij zo druk is met het bereiken van zijn eigen doel, dat hij helemaal niet in de gaten heeft wat de negatieve consequenties voor jou zijn. Begin je de grijstinten al te zien …?

Als je de manier verandert waarop je naar de dingen kijkt, veranderen de dingen waar je naar kijkt – Wayne Dyer

  • Bekijk de situatie eens van een andere kant: Ga letterlijk op de stoel van de ander zitten. Of zoom uit en ga erboven hangen. Wat doe jij eigenlijk? En wat doet dat met de ander als je op zijn stoel zit? Of van een afstand bekeken?
  • Bekijk de situatie eens met een andere bril: Wissel je boze, bange of verdrietige bril in voor je vrolijke, gedurfde of vriendelijke bril. Hoe anders ziet het er dan uit?

Ik help je hier graag bij door je eigen gedrag of dat van de ander na te spelen en flink uit te vergroten. Dan wordt het al snel duidelijk wat er ook in de dagelijkse praktijk gebeurt.

Een andere kant van jezelf laten zien

En voordat je het weet, zit je weer in een vergelijkbare situatie met je collega of je manager. Welk gevoel zou je dan graag hebben? Met welke intentie ga jij het volgende overleg in? Als jij er bewust voor kiest om met een andere bril te kijken, zul je iets anders zien en ook iets anders doen. Dat roept andere reacties op. Het opent de weg om samen een oplossing te vinden.

Kijk ook met een andere bril naar jezelf. Ja, het gedrag van die collega of manager maakt dat je jezelf moe of machteloos voelt. Dat mag er zijn. Stop het niet weg, maar geef aan wat het met je doet en wat je van de ander nodig hebt om je er goed bij te voelen. Het voelt kwetsbaar, maar is heel effectief als je het direct toont als het zich voordoet. Voorkom dat je door frustratie zo boos wordt dat je alleen nog je harde, oordelende kant kunt laten zien en jezelf vastzet in een situatie die je niet wilt.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *