Je werkdruk neemt toe en je doet er niets aan

Je werkdruk neemt toe en je doet er niets aan

Wat kunnen we elkaar gek maken in deze tijd. Alles moet kunnen en alles moet nu. Maar dat kan dus niet. Tijd om te kiezen wat er echt toe doet en waar jij het verschil kunt maken. Maar …..

Ja, er is eigenlijk altijd wel een maar. Een reden waarom iedere keuze die je bedenkt om  de druk wat te verminderen, geen goede keuze is. Gewoon niet kan. Dus …. Zucht. Helaas, jij kunt er zelf echt niets aan doen. Je zit erin vast. In die drukte. 

Wat maakt dat je de huidige situatie niet wilt veranderen? Omdat die je ook veel oplevert. En dat wil je niet kwijt. Ook al weet je dat je het zo niet blijft volhouden.  Blijkbaar levert de situatie zoals hij is je iets op dat belangrijker voor je is dan wat het je kost. Onbewust. Is dat nog steeds zo als we eens inzoomen op de voordelen en ze in het bewuste trekken?

Wat levert de situatie je op

Vaak trek je zonder het in de gaten te hebben steeds weer werk naar je toe en zeg je ‘ja’ op allerlei verzoeken. Of jij bent op de een of andere manier altijd degene die bij een crisis helemaal ‘aan’ gaat en deze weer weet op te lossen. Dat kan heel verslavend zijn. Het is een automatisme dat in het verleden is ontstaan. Je kreeg er ooit erkenning mee van iemand die belangrijk voor je was. Maar in je huidige werksituatie keert dit automatisme zich tegen je. Je loopt over, het is teveel. Zijn al je activiteiten echt nodig om van betekenis te zijn? Kijk eens welk antwoord de volgende vragen jou opleveren. 

  • Waartoe word je uitgenodigd? Wat bepaalt hoe jij op die uitnodiging reageert?
  • Wat beteken jij voor het geheel door je hiermee bezig te houden? Beteken je dit vaker, ook in andere situaties?
  • Waar gaat dit werkelijk over?
  • Als dit een geschenk is, wat is dan het geschenk?
Geschenk - Cadeau
 
Wat ga je uit de weg?

Het kan ook zijn dat je jezelf verliest in de drukte van je werk, om maar even niet ergens anders aan te denken of mee bezig te hoeven zijn. Iets thuis? Iets waar je je zorgen over maakt? Of bijvoorbeeld dat je bepaalde werkzaamheden vermijdt en je daarom door ieder ad hoc verzoek laat meeslepen. Wat ga jij uit de weg?

  • Waar hoeft doordat dit er is, niet naar gekeken te worden?
Hoe is het begonnen?

Ooit is er iets gebeurd in je leven, waarvoor je toen een oplossing bedacht die een patroon is geworden in je latere leven. En in je huidige werksituatie is er vast een trigger geweest die maakte dat je in je oude bekende patroon verviel. Is je iets gezegd of gevraagd of heb je wat gehoord waardoor je erin schoot? Het is handig om het patroon te kennen en te weten hoe het wordt getriggerd. Met de wijsheid van nu kun je besluiten daar voortaan op een andere manier op te reageren die beter past bij je huidige situatie en mogelijkheden. 

  • Waar en wanneer ligt de kiem van hoe het nu is?
  • Bij welk patroon hoort dit? Waarvoor is de huidige situatie een goede oplossing?
Hoe vind jij de ruimte om een andere keuze te maken?

Als veranderen lastig is, is er meestal iets dat je graag wilt behouden. Gewoonten? Een zelfbeeld? Opvattingen? Misschien kan dit prima behouden blijven, ook als je het vanaf nu een beetje anders gaat doen. Onderzoek met de volgende vragen hoe jij de ruimte vindt om een andere keuze te maken. 

  • Wat mag er niet veranderen?
  • Aan wie of wat moet je ontrouw zijn als je dit verandert?
  • Waar kan de toestemming vandaan komen?
  • Wat is de prijs om te veranderen? Wie betaalt deze prijs?
De afweging

Je bent gaan doen wat je doet om een reden. Maar je hebt ook een andere behoefte. Meer van het een betekent minder van het ander. Het zijn schuivende panelen. Het is niet het een of het ander, het is ‘en-en’ . Jij bepaalt in welke verhouding het nu voor jou goed werkt. 

  • Wat krijgt steeds voorrang? Ten koste van wat gaat dit?
Kleine stappen zetten

Maak de verandering niet te groot. Een olifant eet je ook niet in 1 keer. Deel het op in behapbare stukken. Zet een eerste stap. Een tweede …. en stop wanneer het voor jou klopt. Een kleine moeite geeft je als snel groot plezier. Bijvoorbeeld:

  • Zet je prioriteiten op een rij en plan genoeg tijd in je agenda om ze af te handelen.
  • Geef aan dat je in de ochtend ongestoord wilt werken en in de middag goed bereikbaar bent.
  • Handel een ad hoc vraag niet ad hoc af, maar geef aan dat je graag wilt helpen en wanneer je daar tijd voor hebt.
  • Zet je telefoon uit en kijk niet in je e-mail als je met een concentratieklus bezig bent.
  • Neem regelmatig pauzes, dat maakt een wereld van verschil voor je focus daarna.

Alle beetjes helpen. Voordat je het weet, heb je je werkdruk onder controle. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *